måndag 5 oktober 2009

Dag 6: Hello darkness, my old friend

Äntligen en dag som kunde spenderas ensam. Sjukdomen tär på hela familjen, och jag vill mest sova bort det. Pappa har knappt orkat sig upp ur sängen idag han heller. Jag vill inte oroa folk, men ibland känns det bara så meningslöst att ta sig upp om dagarna. Jag vet att det inte gör någon nytta att stanna hemma och uggla, men ibland behöver man verkligen en sån dag för att komma ikapp med energin.

Jag är så fruktansvärt rädd när jag tänker på vad som kommer hända i framtiden. Jag är rädd att det kommer bli för mycket, att jag inte kommer orka. Jag har världens underbaraste vänner som försöker stötta så mycket de kan, men en del saker måste man reda ut på egen hand, och jag vet att det inte kommer bli lätt. Stundtals försöker jag stänga av mina känslor temporärt för att kunna släppa taget och slappna av. Ibland går det, ibland inte. Stressen av allt det här har rubbat mina sömnvanor igen. Antingen sover jag ingenting, ligger bara vaken och stirrar i taket, eller så sover jag länge och så hårt att ingenting kan väcka mig.

Jag har ingen som helst lust att ta tag i livet just nu, men ändå försöker jag. Egentligen har jag inte ens lust att se någon alls, för varje gång jag går ut blir det som att jag sätter på mig ett skal, ingenting når riktigt fram till mig, och ingenting jag verkligen tänker kommer ut. Ändå så känner jag mig bättre för ett litet tag när jag väl kommer ut. Igår trotsade jag och Rebecca höstrusket och red ut en liten sväng med Bizzie och Delajah. Frös gjorde jag och hästen tyckte allt var lite småläskigt, men när vi väl kom tillbaka till stallet fann jag mig rätt nöjd med dagen ändå.

Hösten är här och mörkret tar upp allt större del av dagen. Jag är lite kluven till det, för just nu känns det bara tungt att se en svart vägg utanför fönstret allt tidigare på dagen. Samtidigt så trivs jag aldrig så bra som när det är mörkt ute, och man kan krypa ihop med en bok och en monsterkopp med te.

I veckan hade jag tänkt fixa det sista på mitt rum, kasta ut lite saker, skura från golv till tak och möblera om. Tror det kan bli riktigt fint faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar